Trebåt- og museumshavn på Vaterland

Prosjektet med trebåthavn på Vaterland har vært utfordrende, men gøy. Vi tror at mer tilstedeværelse på Vaterland er positiv, og sammen med andre aktive aktører har det ført til en merkbar forbedring på området. Det er også fokus på områdeløft og oppgradering fra kommunens side. Vaterland er et belastet område, men det beste middelet mot hærverk er å gjøre området mer trivelig - med båter, aktiviteter og tilstedeværelse. Sammen bidrar vi til aktivisering og trygging av området.

Båtplassene er forbeholdt spesielt interesserte. I 2017 startet vi pilotprosjektet med 4 båtplasser. I 2018 fikk vi tillatelse fra Bymiljøetaten til å utvide, slo ned flere påler og opprettet 8 nye båtplasser. I 2020 teller vi 12 plasser på Vaterland. I 2020 og 2021 har vi også fått midlertidig oppholdstillatelse i nedre del av elva ved Sukkerbiten og Munch.

ATF har ikke fått forlenget kontrakt med Bymiljøetaten lenger enn til 2021, men vi jobber fortsatt fremoverlent med prosjektet. En trebåthavn midt i byen er like mye byutvikling som kulturarv. Meld deg inn, og støtt opp under et unikt tiltak i byen!

For å bli medlem sender du en mail til akerselvatrebaatforening@gmail.com Gi beskjed dersom du ønsker å stå på venteliste på en potensiell båtplass.

Krav til båter:

• Skroget må være i tre, maks 21 fot og må ikke stikke dypere enn at den kommer opp på plassen sin

• Båten må være åpen, slik at ingen overnatter i den, være i grei stand så du kan være med på tur

• Årer eller løsøre kan ikke oppbevares i båten da dette har en tendens til å forsvinne

Krav til båteiere:

• Båteiere må være medlemmer i foreningen

• Det stilles krav til aktiv deltagelse og tilstedeværelse på Grønland

• Båteiere må delta på et gitt antall dugnadstimer og de må stille seg selv og båten sin til disposisjon, og ta med andre på tur minst en gang per sesong

• Det oppfordres sterkt til å dele båten med flere

SS335389_Akerselva trebåtforening8-lpr.jpg