Vi bryr oss om Akerselva og fjorden vår! Vi er samtidig klar over at båter tradisjonelt sett representerer en miljøutfording. Dette henger først og fremst sammen med giftige tilsetninger i lakk, maling og bunnsmøringsprodukter. Under båtpussen kan store menger av disse giftene frigjøres til miljøet. Derfor er det viktig å sørge for at minst mulig havner i naturen, og at man i størst mulig grad bruker naturlige produkter som linolje ved stell av båten.

Når båtene ligger på vannet er det først og fremst bunnstoffet som kan forurense miljøet. Hvis båtene ligger i elva er de omgitt av ferskvann, og dette medfører betydelig redusert begroing. Det er heller ingen fare for den fryktede pælemarken i elva. Behovet for bunnstoff er derfor betydelig mindre enn når båten ligger i saltvann.

Vi stiller som krav til våre medlemmer at det ikke benyttes bunnstoff som inneholder kobber eller andre biocider, og dette kan kjøpes via foreningen. ATF samarbeider med Ekomarine i Sverige, og har et pågående forskningsprosjekt på det giftfrie bunnstoffet Neptune Formula. Foreningen har satt ut teststasjoner i elv og fjord, og jobber kontinuerlig for å finne frem til de beste løsningene for miljøet.

Vi har tro på at fremtiden er grønn, og på sikt ønsker vi at de motoriserte båtene skal bli elektriske. Ellers er en robåt i tre et fornuftig valg!

SS335391_Akerselva trebåtforening9-lpr.jpg