Akerselva trebåtforening jobber med å gjenskape en levende trebåtkultur i Akerselva. Det er kulturarv og byutvikling hånd i hånd. Foreningen har reetablerert båtplasser i elva i form av en museumshavn. Vi viser fram gamle klassiske trebåter på det stedet i byen der de en gang hørte hjemme, og på denne måten skaper vi et vindu bakover i tid og forteller en liten bit av oslohistorien. Vakre båter langs elvebredden er en berikelse for bybildet, og tilstedeværelse og aktivitet er med på å løfte og trygge området på Vaterland. Et levende treåtmiljø i bykjernen puster liv i en kultur som er i ferd med å forsvinne.

I et Oslo som fornyes og moderniseres bør det også være plass til tidsdybde. Akerselvas bredder og områdene rundt er gjenstand for omfattende forandring. Elva er et flytende fast punkt, i en omskiftelig by. Elva knytter fjorden og byen sammen.

Det største sosioøkonomiske skillet i Norge går kanskje mellom Bjørvika og Grønland. Når du står på Vaterland er du bare 500 meter fra fjorden, men turen går gjennom en mørk kulvert under sporene på Oslo S. Foreningen har bygget en “lørje” - en flatbunnet pram med plass til 12 passasjerer. Planen er at denne skal fungere som rutebåt mellom Vaterland og Munch. Vi har også en foreningsbåt, Tjuvjo - som kan lånes om man vil ut å ro. Da må du registrere deg som medlem, men dette er gratis. Vil du støtte oss? Da kan du melde deg inn som støttemedlem for 150 kr per år.

ATF er en urban trebåthavn. Vi arrangerer flytende konserter, utstillinger, barkebåtspikking, teaterforestillinger og inviterer til bryggedans. Det oppfordres sterkt til deling av båter, og alle som har båtplass må bidra på dugnader, rydding og arrangementer.

Vi vil at alle som vil skal få oppleve byen fra en gammel trebåt, og derfor arrangerer vi turer med bl.a. Aktivitetsskolen i Oslo og Frelsesarmeen. Vi har klokketro på at roing i trebåt er godt for sjel og helse, og en av våre viktigste oppgaver er å ta med barn og unge fra indre Oslo på tur.

Sparebankstiftelsen: https://www.sparebankstiftelsen.no/no/etablering-av-trebathavn

Aftenposten- Oslo før, nye gamle båter i Ælva

Dagsavisen - Vil ta elva tilbake